Adres i Kontakt
Adres
Jacka Malczewskiego 133, Gdańsk
GPS
54.348494311521, 18.628630593104
Telefon
Uwaga: Znalazłaś lub znalazłeś nieprawidłowości w danych, prosimy skontaktuj się z nami. pik@fundacjafosa.pl
Projekt jest realizowany do 31.03.2025 r, przewidziana jest kontynuacja.
Celem projektu jest rozwijanie u 14 dorosłych osób z autyzmem umiejętności niezbędnych do bardziej niezależnego, codziennego funkcjonowania, prowadzenia ze wsparciem gospodarstwa domowego w małej, specjalistycznej formie mieszkalnictwa i funkcjonowania w środowisku- zgodnie z zasadami deinstytucjonalizacji. Pośredni cel – zapewnienie odpoczynku rodzicom sprawującym opiekę nad niepełnosprawnymi dziećmi.
Beneficjentami ostatecznymi projektu jest 14 dorosłych osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn, mieszkańców Gdańska i woj. pomorskiego. Będą to osoby w znacznym stopniu niesamodzielne, wymagające pomocy w czynnościach dnia codziennego. Część z nich ma poważne problemy z oceną niebezpieczeństwa, komunikowaniem się, z zasadami i normami społecznymi, z zachowaniami, takimi jak agresja, autoagresja oraz ze snem. Pomimo tych problemów, przy odpowiednio zorganizowanym wsparciu, osoby te są w stanie wykonywać wiele czynności i prowadzić satysfakcjonujące, wartościowe życie. W większości są to osoby, które po zakończeniu formalnej edukacji kontynuują codzienną terapię w placówce prowadzonej przez SPOA w „Specjalistycznym Domu Samopomocy”. Osoby te posiadają aktualne orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności i przez całe życie potrzebują specjalistycznego wsparcia.
Treningi mieszkalnictwa przygotowują osoby z autyzmem do przyszłego zamieszkania w małej, specjalistycznej placówce całodobowej – Wspólnocie Domowej dla Dorosłych Osób z Autyzmem im. Arama Rybickiego w Gdańsku. Zakłada się, że każda z 14 osób uczestniczyć będzie 2 razy w m-cu w max 6-dniowych treningach mieszkalnictwa realizowanych od poniedziałku do soboty lub w razie potrzeby również w weekendy. Uczestnicy podzieleni będą na 2 grupy ponieważ dla potrzeb realizacji zadania wykorzystywanych będzie m.in: 6 jednoosobowych pokoi oraz dodatkowe pomieszczenie mieszkalne znajdujące się na 1 z 3 poziomów budynku. Dobór uczestników dokonany zostanie w sposób umożliwiający odpowiednie zorganizowanie im życia codziennego, żeby np. osoby bardzo głośne nie miały zbyt często do czynienia z osobami nadwrażliwymi słuchowo i bardzo lękliwymi.
Treningi mieszkalnictwa będą realizowane w następującej formie:
- Zajęcia związane z codziennymi czynnościami: utrzymywanie higieny, sprzątanie, pranie, zmienianie pościeli, przygotowywanie prostych potraw, pielęgnowanie roślin domowych, praca w ogrodzie, robienie zakupów itp.
- Zajęcia edukacyjne (ustawiczna edukacja): podtrzymywanie umiejętności nabytych w czasie edukacji szkolnej, czytanie, pisanie, obsługiwanie komputera i innych osobistych sprzętów elektronicznych.
- Rehabilitacja ogólnorozwojowa: rozwijanie komunikacji, w tym komunikacji alternatywnej,
- Rehabilitacja społeczna: wdrażanie do prac użytecznych dla Wspólnoty, włączanie się w życie środowiska lokalnego, wspieranie budowania relacji przyjacielskich pomiędzy mieszkańcami,
- Utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej: siłownia, basen, gry zespołowe
- Rozwijanie pasji i zainteresowań, w tym nauka spędzania czasu wolnego: organizowanie terapii zajęciowej. udział w zajęciach muzycznych, tanecznych, plastycznych i in. organizowanych na terenie Wspólnoty Domowej.
Każdy z uczestników projektu będzie mieć dostosowany do swoich potrzeb:
- Indywidualny Plan Działań (IPD), aktualizowany co pół roku w oparciu o diagnozę funkcjonalną, uwzględniający rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i społecznych oraz samoobsługi.
- Indywidualny system motywacyjny.
- Indywidualne dzienne i tygodniowe plany, uwzględniające obowiązki, rozrywki.



Godziny otwarcia
Poniedziałek
8:30-15:30
Wtorek
8:30-15:30
Środa
–
Czwartek
8:30-15:30
Piątek
8:30-15:30
Sobota
–
Niedziela
–
godziny pracy biura
Skontaktuj się z nami, jeśli Twój projekt/ działanie jest skierowane dla osób mieszkających w Gdańsku.
