Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3

Adres i Kontakt

Adres

Wałowa 21, Gdańsk

GPS

54.358960542102, 18.651229826584

Telefon

Sieć


Uwaga: Znalazłaś lub znalazłeś nieprawidłowości w danych, prosimy skontaktuj się z nami. pik@fundacjafosa.pl

Dla dzieci w wieku przedszkolnym

1. Diagnoza wielospecjalistyczna:  psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna w zakresie m.in.

  • prawidłowości  i zaburzeń rozwojowych,
  • trudności wychowawczych,
  • trudności emocjonalnych,
  • ocena gotowości szkolnej,
  • ryzyka dysleksji,
  • prawidłowości i zaburzeń rozwoju mowy,
  • zaburzeń integracji sensorycznej,
  • przetwarzania słuchowego.

    W zakresie diagnozy oferujemy również konsultacje medyczne: neurologiczne, psychiatryczne, a także tyflo i surdopedagogiczne.

2. Konsultacje: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne

  • na terenie poradni
  • na terenie przedszkola w ramach dyżurów (dyżury na zgłoszenia placówek)
  • na terenie przedszkoli dla rodziców dzieci badanych w Ośrodku Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka

     Konsultacje służą m.in.

  • wstępnej identyfikacji problemu i podjęciu decyzji co do dalszych działań pomocowych;
  • omawianiu zgłaszanych na bieżąco trudności przez rodziców lub wychowawców;
  • udzielaniu informacji i wskazówek dla rodziców;
  • weryfikacji skuteczności dotychczasowych oddziaływań diagnostycznych, terapeutycznych;
  • modelowaniu zachowań i kształtowaniu kompetencji komunikacyjnych.

3. Obserwacja dzieci na terenie placówek lub w poradni.

     Służy m. in.

  • diagnozie trudności zgłaszanych przez rodziców lub wychowawców,
  • pomocy wychowawcom w zakresie wyboru właściwego sposobu oddziaływań wobec dziecka na terenie przedszkola,
  • weryfikacji skuteczności podejmowanych oddziaływań.

     Obserwacja jest dokonywana za zgodą rodziców po uprzednich konsultacjach.

4. Badania przesiewowe – na zgłoszenie przedszkoli, za zgodą rodziców

  • Dzieci 5 – 6 letnich w kierunku ryzyka dysleksji.
  • Badanie logopedyczne dzieci 3 – 6 letnich.
  • Badanie słuchu dzieci 5-6 letnich /Platforma Badania Zmysłów/.

5. Indywidualna terapia: psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, zaburzeń integracji sensorycznej.

Działania terapeutyczne dokonywane są w oparciu o program terapeutyczny opracowany na podstawie diagnozy, okresowo weryfikowany i modyfikowany w toku pracy z dzieckiem. W ramach terapii odbywają się spotkania z rodzicami mające na celu udzielanie informacji, instruktaż, omawianie na bieżąco zgłaszanych trudności, analizę skuteczności podejmowanych działań.

 6. Terapia grupowa:

Grupa dla dzieci z opóźnieniem w rozwoju mowy z elementami integracji sensorycznej i terapii ręki.

Zajęcia odbywać się będą we wtorki w godz. 8.00- 10.00 w grupie do 8 osób. W trakcie zajęć dzieci dla rodziców proponowane są spotkania tematyczne z psychologiem z zakresu rozwoju i wychowania małego dziecka. Możliwe są także konsultacje indywidualne.Celem zajęć jest: wzbudzenie motywacji do mówienia; stymulowanie funkcji słuchowych, wzrokowych i ruchowych z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej; przygotowanie dzieci do współpracy w grupie.

Grupa terapeutyczno- diagnostyczna dla dzieci w wieku 3-5 lat prowadzona z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego V. Sherborne

Głównym celem zajęć jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci poprzez zaspokajanie ich potrzeb rozwojowych podczas aktywności ruchowej w bliskim kontakcie fizycznym z rodzicem. Podstawową metodą wykorzystywaną w pracy z dziećmi jest metoda W. Sherborne. Poprzez wspólną zabawę zaspokajana jest potrzeba ruchu i aktywności, dzieci mają możliwość doświadczenia sukcesu, wykazania się i twórczego działania. W czasie zajęć modelowane są adekwatne formy zachowania w grupie, w relacji z innymi dziećmi i dorosłymi, co sprzyja uwrażliwieniu dzieci i rodziców na potrzeby innych.

W zajęciach uczestniczą dzieci wraz z rodzicami, spotkania odbywają się 1 raz w tygodniu, trwają ok.60 min. Przed lub po zajęciach będą też odbywać się konsultacje z rodzicami, które umożliwią wymianę informacji o funkcjonowaniu dzieci.

Grupa ogólnorozwojowa dla dzieci w wieku 4-6 lat prowadzona z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Proponujemy  metodę opartą na ruchu rozwijającym Weroniki Sherborne, która ma zastosowanie zarówno w profilaktyce, jak i w terapii. Głównym założeniem tej metody jest posługiwanie się ruchem, jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka. Zajęcia odbywają się z udziałem dzieci i rodziców.

Rozwijają sferę emocjonalną i społeczną u dzieci zdrowych, z problemami emocjonalnymi, stwarzając poczucie bezpieczeństwa, odprężenia i wzajemnego zaufania. Wspomagają proces integracji dziecka w grupie, wpływają na kształtowanie prawidłowych relacji społecznych i rówieśniczych u dzieci wycofanych i z problemami w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych. Stwarzają dziecku okazję do poznawania własnego ciała i posługiwania się nim w świadomy sposób.  Zajęcia ruchowe usprawniają w dużej mierze motorykę dużą i sprawność ruchową dziecka.  Kształtują świadomość ciała, świadomość przestrzeni oraz orientację kierunkową.

Ćwiczenia wykonywane są zarówno indywidualnie, grupowo, jak i w parach (dziecko + dziecko, rodzic + dziecko).

Ilość osób: 10 (max. 5-6 par) ,wiek dzieci 4-6 lat.

Grupa terapeutyczna z elementami bajki dla dzieci lękowych 5- 6 r.ż.

Spotkania przeznaczone są dla dzieci z trudnościami w kontakcie z rówieśnikami i    dorosłymi, które przejawiają się nadmiernym napięciem i wycofaniem oraz lękiem w sytuacjach autoprezentacji. Podstawowym celem zajęć jest redukcja lęku i napięć doświadczanych przez dzieci. W przebiegu zajęć wykorzystywane są bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne i psychoterapeutyczne. Zajęcia prowadzone są w małej grupie, bez udziału rodziców. W trakcie słuchania odpowiednio dobranych bajek, dziecko będące w podobnej sytuacji jak bohater, może uczyć się nowych sposobów radzenia sobie z własnymi problemami. Dodatkowo szczęśliwe zakończenie buduje wiarę w sukces pozwalając odnaleźć siłę i przezwyciężyć trudne sytuacje. Oddziaływanie może mieć także działanie profilaktyczne dając dziecku wachlarz zachowań, a których może skorzystać w przypadku znalezienia się w sytuacji kryzysu.

Zajęcia ukierunkowane są również na :

  • nabywanie umiejętności nazywania uczuć,
  • pokazywanie przez książkę, że inne dzieci mają podobne problemy,
  • poznawanie strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
  • rozwijanie sprawczości i aktywności twórczej dzieci,
  • zachęcanie do czytania w domu,
  • przygotowanie do nauki czytania i pisania,
  • doświadczanie świata różnymi zmysłami,
  • wzbogacanie doświadczeń językowych poprzez symbole, metafory i rymy.

Dla uczniów szkół podstawowych

1Diagnoza:

  • psychologiczna,
  • pedagogiczna,
  • logopedyczna,
  • diagnoza dzieci słabowidzących i słabosłyszących,
  • diagnoza trudności w nauce matematyk,
  • diagnoza zaburzeń przetwarzania zmysłowego (SI)

2. Konsultacje psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.

3. Terapia indywidualna:

  • psychologiczna, 
  • pedagogiczna,
  • logopedyczna.

4. Terapia grupowa:

Grupa dla dzieci z klas I – II rozwijająca kompetencje emocjonalne i społeczne oraz dla ich rodziców.

W zajęciach biorą udział rodzice wraz z dziećmi.

Grupa ma na celu wspomaganie rozwoju:

  • emocjonalnego dzieci, w tym umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, adekwatnego wyrażania emocji, rozwijania pozytywnej samooceny u dziecka
  • samokontroli u dzieci, w tym przestrzegania zasad, kontroli trudnych emocji
  • społecznego dzieci, w tym wzmacniania aprobowanych zachowań społecznych, rozwijania umiejętności komunikowania się i współdziałania w grupie oraz rozwiązywania problemów interpersonalnych

Udział rodziców w zajęciach ma na celu :

  • wspomaganie umiejętności wychowawczych
  • wyposażenie rodziców w umiejętności : radzenia sobie z własnym stresem, panowania nad emocjami przy stresującym się dziecku oraz wyposażenia ich w wiedzę i kompetencje niezbędne do wspierania dzieci w rozwoju społeczno – emocjonalnym.

Grupa dla uczniów klas IV-VI rozwijająca kompetencje społeczno-emocjonalne.          

Zajęcia adresowane przede wszystkim do osób doświadczających trudności w relacjach. Celem spotkań będzie m.in.: praca nad budowaniem poczucia wartości, wzrostem samooceny, zdobycie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Spotkania realizowane będą cyklicznie, w kilkuosobowej grupie. W miarę potrzeb przewidziane są też konsultacje dla rodziców uczestników.

Terapia ręki -zajęcia indywidualne lub grupowe.          

Terapia ręki pozwala na wczesne zapobieganie zaburzeń małej motoryki. Zajęcia w formie warsztatów przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które mają trudności w zakresie samoobsługi, manipulacji, grafomotoryki. W programie warsztatów wykorzystywane są ćwiczenia i zabawy mające rozwijać sprawność ruchową całej ręki dziecka, sprawność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi.

W trakcie spotkań będziemy pracować nad :

  • Rozwijaniem ruchów w zakresie małej motoryki,
  • Usprawnianiem manipulacji przedmiotami,
  • Doskonaleniem koordynacji ruchów całego ciała
  • Ćwiczeniem pamięci ruchowej
  • Usprawnianiem czynności manualnych
  • Usprawnianiem małych grup mięśniowych dłoni i palców.
  • Ćwiczeniem motoryki ręki piszącej,
  • Utrwalaniem prawidłowego uchwytu pisarskiego,
  • Wdrażaniem do stosowania ćwiczeń relaksacyjnych uwalniających z napięcia mięśniowego rąk,
  • Wdrażaniem do dokładności, staranności i precyzji w zakresie ruchów pisarskich
  • Rozwijaniem samoobsługi

Terapia jąkania – zajęcia grupowe dla dzieci w wieku 7 – 9 lat.           

Program obejmuje kompleksowy i spójny system oddziaływań terapeutycznych, na który składają się różnorodne metody i techniki terapeutyczne, m.in. ‘technika przedłużonego mówienia” i “delikatnego startu mowy” ,a także ćwiczenia oddechowo – emisyjno – dykcyjne, trening z wykorzystaniem metody “Echo”, ćwiczenie umiejętności  radzenia sobie z logofobią , elementy ruchu rozwijającego W. Sherborne, wsparcie dla uczestników, rodziców i opiekunów. Oddziaływania terapeutyczne będą również ukierunkowane na „odczulanie” jąkania, wspieranie i wzmacnianie poczucia własnej wartości, zmniejszenie emocjonalnego napięcia oraz radzenie sobie w różnych sytuacjach społecznych.

Zajęcia będą prowadzone w grupie 5-6 osobowej, a także w formie indywidualnych konsultacji dla dzieci i rodziców.

Warsztaty psychoedukacyjne dla uczniów.

Warsztaty według zapotrzebowania i  uzgodnienia na dyżurze w szkole.

Dla uczniów szkół ponadpodstawowych

1. Diagnoza psychologiczna.

2. Diagnoza pedagogiczna.

3. Diagnoza logopedyczna. 

4. Warsztaty dla uczniów (w tym wg programów profilaktycznych):

  • Długofalowa, cykliczna praca z klasą i wychowawcą 
  • Warsztaty tematyczne (w odpowiedzi na indywidualne zapotrzebowanie uczniów i nauczycieli).

5. Pomoc interwencyjna klasom szkolnym.

  • Warsztaty dla klas przeżywających trudności w obszarach:

     – konflikty wewnątrzklasowe;

     – konflikty z nauczycielami lub wychowawcą;

    – nagłe, trudne dla klasy wydarzenie;

 6. „Na progu kobiecości” cykliczne zajęcia warsztatowe dla nastolatek na terenie poradni.

Zajęcia adresowane są do dziewczyn, które chcą poczuć się lepiej w obszarze kobiecości, poznać swoje mocne strony,  „polubić siebie”, lepiej radzić sobie z postrzeganiem siebie w kontekście wymagań współczesnej kultury/mediów.

7. Konsultacje indywidualne dla uczniów z problemami emocjonalnymi.

8. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia.

9. Organizowanie i prowadzenie zespołów ds. udzielania pomocy interdyscyplinarnej uczniom i ich rodzinom.

Dla rodziców

1. Konsultacje dla rodziców: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.

  • na terenie poradni,
  • na terenie przedszkoli oraz szkół w ramach dyżurów.

2Warsztaty, wykłady i spotkania tematyczne dla rodziców.

    Odbywają się najczęściej na terenie placówek i na ich zgłoszenie. Tematyka uzależniona od potrzeb placówki.

3. Cykl edukacyjny dla rodziców „Szkoła dla Rodziców”.

4. Konsultacje rodzinne i terapia rodzin.

Wsparcia psychologicznego i leczenia

Dziecka i nastolatki lub nastolatka

Osoby dorosłej

Konsultacje lub sesje

Jednostkę miasta Gdańska

Psycholog

Skontaktuj się z nami, jeśli Twój projekt/ działanie jest skierowane dla osób mieszkających w Gdańsku.